Pressklipp och andra omdömen om Perspectivesfestivalerna


2004

”….arrangörerna /har/ lyckats med sitt uppsåt: att visa att det finns musik som vill engagera och förändra, bryta traditioner, blanda genrer och visa på nya vägar.” (Magnus Olsson, Svenska Dagbladet)

”Although Gustafsson´s and Nilsson´s rallying motto “Fight Global Stubidity” sadly didn´t alret the course of the U.S. presidental election, it was nevertheless a fitting credo for such an intelligent and well-considered festival.” (John Corbett, Svensk Jazz 2004)

”Zum ersten Mal zusammen spielten die Pianistin Marilyn Crispell, der Saxophonist Fredrik Ljungkvist, der Bassist Palle Danielsson und der Schlagzeuger Paal Nilssen-Love. Musiker aus zwei Generationen, die gemeinsam eines der besten Konzerte des Festival boten“ (Paul G. Deker, Jazzpodium)

„Festivalen „Perspectives 2004“ var något alldeles extra. Av allt som jag upplevt i år är det den som satt djupast och bäst spår” (Johan Jakobsson, Sonic)

”Aldrig förr har jag varit så pigg under en festival, så lyft av en musikalisk atmosfär” (Sven Rånlund, Göteborgsposten)

”…Merzbow……provided a good summation og this event´s aims: not to let anyone leave without having their personal awareness levels racked up to condition orange. The Message of Perspectives was clear: if it ain´t hurting it ain´t working…..” (Rob Young, The Wire)

“Vem kunde ana att Gud skulle välja ett regnigt Västerås för sin återkomst till jorden? Och att han då skulle vara iklädd jeans och kofta?” (Ulf Olsson, Expressen om Anthony Braxton)

2007

Musikfest i världsklass
Den andra Perspectivesfestivalen i Västerås har blivit en av landets mest betydande.
(Johannes Cornell, Dagens Nyheter, där festivalen fick en helsida i kulturbilagan)

Att vi i detta nummer valt att fokusera på Perspectives 2007 i Västerås beror på att festivalen blivit en av Nordens viktigaste mötesplatser för fri musik, oavsett om den etiketteras som jazz, improvisation, rock eller noise. För Soundofmusic kändes det självklart att lyfta fram några av musikerna som var där. (Magnus Olsson, soundofmusic.nu, även musikskribent på SvD)

Nya Perspektiv har blivit något av en nationalscen för den nya musiken

Genom sin konsertverksamhet och festivalen Perspectives har Nya Perspektiv blivit ett begrepp internationellt. Här presenteras ”State of the Art” – Non Plus Ultra – bara ” det bästa” inom programområdet men projektet är lite mer framåtsyftande än så för en viktig del av verksamheten är att erbjuda en konsertscen för det ännu inte etablerade.

…… under ett veckoslut i början av mars blev Västerås återigen världscentrum för kreativ musik
(Lars-Göran Ulander, jazzchef SRP2)

Läge för ny samlingsplats i P2
Bakom arrangemanget ligger musikprojektet Nya Perspektiv som omhuldar genrelöshet, nya medier och oväntade musikaliska möten mer än något annat. …….Kanske är det läge för ett månadsmagasin i musikradion som kort och gott är ljudorienterat. Det vill säga ett genreobestämt program som sovrar bland ”mellanuttryck” av ljudkonst, ljudpoesi, laptop, noise, impro, jazz och nutida konstmusik. (Magnus Bremmer i SvD:s radiokrönika den 17/3, som i sin helhet ägnas Perspectivesfestivalen)

Med tanke på den allt annat än klena publiktillströmningen finns definitivt stora förhoppningar om att det inte ska behöva dröja innan det är dags för nya perspektiv. ( Peter Bornemar, Eskilstunakuriren)

Perspectives 2004 … är … ett av de få kulturevenemang i Västerås som väckt uppmärksamhet långt utanför landets gränser.

Det svala intresset från lokala beslutsfattare för att garantera festivalens fortlevnad har föranlett arrangörernas slogan ”FIGHT LOCAL STUPIDITY”. Det är en välfunnen paroll. Att Västerås har en internationell musikfestival som premierar den konstnärliga integriteten borde motivera större kulturpolitisk omsorg.
Låt oss hoppas att Perspectivesfestivalen fortsätter. Ett bättre antites till dumheten – lokal som global – finns inte.  (Johan Lif, VLT)

Provokationer mot enfalden
Perspectives är en festival helt utan motsvarighet i Sverige, men även i jämförelse med svenska jazz- eller rockfestivaler är den unik. Här presenteras modern, internationell musik som både vill provocera och bota enfald. (Emil Strandberg, Orkesterjournalen)

Scenen är ju lagd för en repris på ett av de bästa evenemang jag någonsin bevistat.
……..Eftermiddag och jag längtar. Hoppas att inte nästa Perspectives dröjer till 2010
(Johan Jakobsson, Sonic)
…….
Enligt de rapporter jag fått från Västerås har evenemanget varit synnerligen framgångsrikt. Därför känns det extra angeläget att kunna vara till nytta för projekt som detta.
(Björn Stålne, VD Rikskonserter)

2009

Det finns tre festivaler för nutida improviserad musik som man talar om: Kongsberg, Vancouver och Västerås. (Peter Margasak, Down Beat, Signal to Noice)

Tre dagar av musik av yppersta världsklass. Perspectivesfestivalen i Västerås blev lika bra som vi hoppats på. ( HYPERLINK ”http://www.soundofmusic.nu” www.soundofmusic.nu)

…här samlades till en rad konserter något av det viktigaste i dagens nyskapande, undersökande, experimentella, ytterst angelägna musik….(Thomas Millroth)

It was an incredible festival. (Peter Margasak)

Den tredje festivalen för improvisationsmusik i Västerås. Perspectives, var en triumf på flera sätt. Konstnärligt var den högklassig, publikt en succé….Männen bakom festivalen, Lennart Nilsson och Mats Gustafsson, är två urkrafter….(Andreas Engström, Nutida Musik)

Det långa samarbetet mellan två redan legender inom svensk kreativ musik, Lennart Nilsson och Mats Gustafsson, den förre är producent, den senare saxofonist, har alltså fått sitt första förkroppsligande – en bok om förhållandet mellan mat, dryck och musik ……….

Att anordna en festival som Perspectives i ett ”kulturfientligt land” som Sverige borde vara en omöjlighet. Det sade saxofonisten Dror Feiler från scenen när festivalen invigdes på CuLTUREN i går. Kanske har han rätt. Desto mer anmärkningsvärt då att Lennart Nilsson under tio års tid lyckats upprätthålla en scen för ny musik i Västerås – och därtill lyckats anordna tre internationellt ryktbara festivaler. (Johan Lif, VLT)

Perspectives 2009 i Västerås, en festival som i sin bredd är unik i norra Europa. Under tre dagar serveras musik i världsklass från Sverige, Europa, USA, Korea och inte minst Japan som i år har en särställning. (Magnus Nygren, Svenska Dagbladet)

Nya Perspektiv en enorm kulturinsats (rubrik på blogg av Thomas Millroth på  HYPERLINK ”http://www.soundofmusik.nu” www.soundofmusik.nu)

…dette er en festival man absolutt bör få med seg om man er interessert i hva som skjer av nyvinninger i jazzens verden. (Jan Granlie, Jazznytt)

Musiken på Perspectives…..ifrågasätter och talar i ärlighetens namn rakt ut – en spjutspets slungad rakt mot dig…. Det är stort vad musiken kan göra och det är otroligt viktigt att festivaler/mötesplatser som Perspectives finns till.  …..Att Mats Gustafson och Lennart Nilsson (producent) utgjort en fantastisk duo blir tydligt när man ser tillbaks på de tre verkligen gränsöverskridande festivaler som varit. (Joel Grip, Orkesterjournalen)

Perspectives 2009 had one of the highest batting averages I´ve encountered at a festival in a long while. (Peter Margasak, Signal to Noise)

Jag hamnar emellanåt på festivaler som bjuder på högklassig musik. Ibland finns där världsartister. I vissa lyckliga sammanhang bjuder de stora namnen på fantastisk musik. Vid ytterst få tillfällen förenas detta med intensiva möten mellan musikkulturer, generationer och musiker i olika skeden av sin utveckling, där denna i högsta grad högkulturella och unika – inte nödvändigtvis ”svåra” – musik berör många människor som har det gemensamt att man är öppen och intresserad av att lyssna. Ett sånt möte ägde rum på Perspectives i Västerås 2009.  /Andreas Engström, Nutida Musik/

Allmänt

”Du har betytt jättemycket för musiken i Västerås” (Magnus Lindgren)

”Tack för all musik Du låtit oss höra. Tänk att få höra Art Farmer i Västerås!” (Ord från stamgäst på Villages jazzkvällar, uttalade på ICA Sjöhagen 2014)